Obehagligt or What!!!

Jag väcktes kl. 07:50 av att min mobil ringde. Jag var inte helt vaken så först trodde jag det var alarmklockan på mobilen som lät, så jag tryckte ok för att få bort ljudet. Då märkte jag att telefonen pratade. Det var då mor som ringde och ville veta om jag var okey. Ja visst var jag det, men varför ville hon veta det och så tidigt på morran till råga på allt? Jo, det hade tydligen brunnit i Herrhagen under natten och det är ju där jag bor. Jag vaknade till och sa att jag hade inte hört något och det var okey med mig, så det var ingen fara.
Vi la på och jag surfade in på nätet för att ta reda på mer. Där läste jag att det brunnit i ett lägenhetshus likadant som det jag bor i och att två avlidit och flera med rökskador. Jag såg en bild på ett brinnande hus och tyckte det såg brunt ut, alltså inte jättenära mig.
Tänkte att jag kanske skulle se något när jag var påväg till Johanna för att plugga. Vilken chock jag då fick när jag gick ut ur porten och såg ett utbrunnet hus bara ett par hundra meter bort. Det känndes med ens så mycket läskigare och gripande. Så himla nära men endå så långt bort.
Det jag inte förstår är hur jag inte kunde hört något överhuvudtaget när det körde brandbilar utanför. Branden var runt ett och framåt på natten och det var ca då jag gick och lade mig och hade öppet fönster. Det skrämmer mig lite.
Hela händelsen har skakat mig hela dagen och det känns obehagligt att veta att två människor dött av en brand så himla nära. Väldigt verkligt när vi såg silluetten av ett utbränt hus i mörkret när vi var påväg hem från Johanna, med en klar måne som hängde på natthimlen rakt över ruinen också.....

/ omskakad HH