Mycket nu

I helgen så var vi med svärföräldrarna ut till havet där vi låg och solade, badade och hade det allmänt gott.
Elsa var självklart med och hon badade och satt och kikade på alla människor.
Jag och Linus brände oss rejält, men det blåste så skönt så man tänkte inte på hur stark solen var.

Här har vi Elsa som spanar ut över havet.


Hon har varit lite svullen i fläckar på sidorna i några dagar efter helgen och i tisdags så var halva ansiktet svullet.
Jag ringde då en jourveterinär då allt annat var stängt. Han sa att vi skulle bevaka henne över natten och ringa den lokala veterinären på morgonen om hon inte var bättre.
Hon sov hela natten och svullnaden var borta på morgonen.

När jag kom hem på lunchen så var hon svullen igen, men nu i hela ansiktet.
Gick ut så hon fick gjort sina behov och tillbaks på jobbet så ringde jag veterinären och berättade hela historien.
Med tanke på värmen och att Elsa är en Fransk Bulldog så ville de att vi skulle åka in med henne.

Jag ringde min bror som hämtade mig och vi åkte hem och plockade upp en Elsa som var svullen men ändå pigg och glad.
Inne hos veterinären så kikade de på henne och beslutade att hon skulle få en kortison spruta direkt och sedan tabletter att fortsätta med i veckan. Hon fick sprutan, jag betalade och vi satte oss i bilen.

Vi hann inte långt innan Elsa började tjuta och det rann slem ur munnen på henne. Hon bajsade och kissade på sig i mitt knä och började skaka innan hon la sig ner och låg helt still.
Jag sa att vi måste vända, men vi satt fast vid ett trafikljus i en bra stund. Elsa som annars när hon åker i bil är pigg och nyfiken låg helt still och reagerade inte när jag pratade med henne.

När vi var framme hos veterinären igen så klev jag ur bilen och Elsa började hulka så jag satte ner henne på marken där hon spydde ordentligt. Rusade in på mottagingen och berättade vad som hänt. De visade oss till ett rum, men Elsa ville inte resa sig upp och spydde igen. Veterinären kom ut och sa lugnt att det var en reaktion på sprutan.
Vi satte oss i rummet och Elsa var helt apatisk och låg på golvet och andades hastigt.
En sköterska kom in och kikade på henne och hon gick direkt ut och hämtade veterinären från en annan patient.
Efter det gick allt så fort. De tog tempen på Elsa och lyssnade på hennes hjärta. Sedan rakade de henne på benet och satte en kanyl och bar iväg med henne. Jag fick sitta ner och vänta och ringde pappa och mamma. Sköterskan kom ut och meddelade att Elsa mådde lite bättre.
Efter en stund hörde jag på håll Elsas andning som jag så väl känner igen och sköterskan kom bärande på Elsa som hade ett dropp fäst i benet.
Hon sa att både jag och Elsa skulle må bättre av att vara tillsammans så jag fick sitta i ett rum med henne medan hon fick resten av droppet.
När hon fått i sig den dos hon behövde fick hon bandage och jag fick papper med hennes journal och telefon nummer till en Jourveterinär och nummer hem till veterinär och sköterska ifall Elsa skulle bli sämre under kvällen.
Hon såg redan mycket bättre ut med mindre svullnad och var pigg och glad.
Det jag trodde skulle ta en liten stund tog flera timmar...

Hemma på kvällen så sov hon ett bra tag innan hon vaknade och var hungrig.
Idag ser hon bra ut och är glad, men lite trött.

Himla läskigt var det i alla fall, men de tror inte att hon reagerade på sprutan utan att stress och värme blandat med den svullnad och reaktion hon hade innan framkallade attacken.
Hon hade snabb och fladdrig puls och var helt blek och därför blev det så snabba ryck.
Vi skall nu hålla henne borta ifrån bär, särkillt jordgubbar då vi misstänker att dem ligger bakom.

Annars så har vi fått nycklarna till nya lägenheten.



Så under dagarna har mamma och bror Adam varit där och målat tak i sovrummet, väggar och tak i badrum och djurrum, sedan tak i köket. Vi har flyttat dit en del lådor och de flesta terrarier.
I helgen skall vi flytta de mesta av allt annat vi har kvar i gamla lägenheten.

Så det är mycket nu kan man säga..
#1 - Tessan

#2 - Anonym

Lilla lilla stackars Elsa! Det låter verkligen som ni fick uppleva en riktig pärs. Hoppas hon mår bättre nu. Skönt att ni får en hjälpande hand med nya plejset också. Kramar till er

#3 - Stina

Usch! Låter hemskt...

Hoppas att lilla Elsa är pigg o frisk nu.



...från syster Ebba. :)

#4 - Hannah

Hej syster Ebba och Stina =)

Ja nu är Elsa pigg och frisk =)

#5 - Anna Posh Pooches

Vilken hemsk historia, hoppas hon är på bättringsvägen! Fin bild på henne i alla fall!