Alla kan göra nått

 
 
 
Är du blodgivare?
Det är jag och idag var det dags att lämna blod. 
Jag sa jämt förr att så fort jag fyllde 18 så skulle jag bli blodgivare, sen blev jag stucken fel vid ett blodprov och blev jätte avskräckt.
Sen på en hälsoundersökning via jobbet så var det en sköterska som var så väldigt duktig på att sticka och då tog jag tag i det och tog prov om att få bli blodgivare.
Alla kan ju faktiskt inte vara blodgivare om man har för låga värden eller så tillexempel. Jag har tur som har ett högt blodvärde och bra blodtryck. 
geblod.se kan man läsa allt man behöver veta om att lämna blod.
 
Sen finns det ju Donationsregistret där man kan anmäla om man vill donera sina organ.
Det kanske man har bestämt att man vill, men vet dina nära och kära det? Om det händer dig nått och ingen vet det så hjälper det ju inte. Därför tycker jag att man kan ta någon minut och registrera sig där.
Nått mer som finns som man kanske inte vet om är Tobias Registret.
Det är ett register över alla som kan tänka sig donera stamceller. Det kan rädda nåns liv på samma sätt som blod.
Anmäler man sig där får man hem papper att fylla i och tops att skicka in salivprov med.
 
Som sagt var.
Alla kan inte göra allt, men man kan alltid göra något.
Karma
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - SpeLinnea

Det är en jättefin tanke! Jag har tid inbokad för min första blodgivning nu på torsdag. Tobiasregistret är jag med i sen cirka ett år. Bra av dig att du lyfter detta.

Svar: Oh vad spännande! Jag tycker fortfarande att det är sjukt läskigt att lämna blod, men jag gör det lite för att slåss mot min rädsla också. Så frågade jag om stressbollen att klämma på igår för den tycker jag hjälper :)Bra där, jag tycker att är man inte sjuk själv så kan man hjälpa, det är fint.
Tjiivans