Hur känns mensvärk?

Ja hur känns mensvärk?
Det är ju förstås väldigt individuellt, men jag tänkte försöka beskriva hur jag upplever min mensvärk.
Den kan variera väldigt från gång till gång. Ibland passerar den förbi knappt märkbar med bara några få känningar.
Andra gånger så är den så brutal att jag knappt klarar av att vara människa. 
Jag är just nu mitt uppe i en sån brutal version.

Först innan mensen väl kommer så brukar jag få ont i brösten.
De flesta kvinnor vet känslan av att komma hem efter en arbetsdag och lösgöra sig från dagens kläder och slinka ner i ens mysiga goa hemmakläder. Höjdpunkten av den nästan cermoniliknande handlingen är att ta av sig bh-n. Det är som om kroppen får ta ett djupt andetag för första gången den dagen. När jag har inför mensen ont i brösten så vill jag knappt ta av mig bh-n. För då hänger ju brösten lösa och ömmar. 
Sen sätter den molande, huggande, skärande magvärken igång. Oh lord vad ont det gör. Som om tarmarna är fyllda av gas efter att man intagit alldeles för mycket onyttig mat och tarmen jobbar på och trycket gas som varken åker ut uppåt eller neråt.
Så sätter mensen igång och med det även magknasighet. 
Jag kan lätt behöva gå på toa 3-4 gånger om dagen under mensen och göra nummer två. Normalt gör jag det max två gånger på dag om ens varje dag.
Kissa vill jag helst göra hela tiden också.
Nyser man, hostar, skrattar eller något så inbillar man sig direkt att det har läckt igenom. Ibland har det faktiskt gjort det också.
Jag får oftast ont i hela bäcken området. Livmodern är den som ömmar mest och det känns som om man har tränat ett riktigt jävla killer magpass och har träningsvärken from hell men det är bara det att träningvärk känns ju bara om man aktiverar de muskler man har värk i. Denna värken är konstant vad man än gör.. Samtidigt så sätter det sig i höfterna och ryggslutet vilket gör att man har sämre hållning än en 93 åring. Värken kan stråla ner i låren och kännas precis som den växtvärk man hade när man växte upp. Om man hade sån. Det hade jag. Jag kunde ligga och gråta hela nätter av växtvärk när jag var liten.
Värken i mag/rygg området kan även beskrivas som om man precis har skitit ut den största korven man någonsin har producerat, en ömmande känsla som även lämnar en känsla av tomrum. 
Det känns alltså både som om man är skitnödig hela tiden och som om man precis suttit och skitit i en timme. 
Så kan man få yrsel utav bara helskotta och illamående som blandat med smärtan gör att man kräks.

Vad gör man åt det då?
För mig hjälper endast Naproxen som smärtstillande. Vetekuddar både på rygg och mage lindrar skönt.
Att knåda ryggslutet känns också toppen.
Igår stack jag ut och powerwalkade/intervall sprang mellan lyckstolpar och det hjälpte. Den timmen jag var ute i alla fall..
Sen ska orgasm tydligen lätta på smärtan då livmodern slappnar av vid en orgasm. Har inte testat det än så jag kan inte uttala mig om just det nu.
Annars kan man ligga i fosterställning i soffan och skriva av sig/kolla Netflix/läsa bok/spela hjärndöda spel på mobilen/slökolla sociala medier.
Det gör jag just nu i alla fall



#1 - Emilia Westerström

haha åh, att bara köpa hem choklad och tycka synd om sig själv funkar också, bada varmt!
Och all form av träning hjälper ju mot den mesta smärtan då blodcirkulationen ökar... annars... försöker jag sova.